JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Luleå tingsrätt söker en rådman

Arbetsuppgifter

Luleå tingsrätt har 33 anställda, varav sex är ordinarie domare. Vi söker nu efter ytterligare en rådman. Tingsrätten är indelad i en dömande enhet, en kanslienhet och en administrativ enhet. Vid tingsrätten handläggs brottmål, tvistemål, konkursmål, allmänna domstolsärenden samt utsöknings- och exekvaturärenden. Tingsrätten är också sjödomstol. Arbetssättet hos oss präglas av lagarbete. Som domare ingår du som en del i arbetsgemenskapen, där alla har både möjlighet och ansvar att påverka utvecklingen mot den bästa möjliga arbetsplatsen. Vi vill vara en modern domstol med goda möjligheter att rekrytera, utveckla och behålla all den kompetens vi behöver. Vi värnar om mjuka värden som trygghet, respekt och samarbete och anser att dessa är viktiga förutsättningar för goda arbetsprestationer.



Kvalifikationer m.m.

För att passa in i vår verksamhet förutsätts att du gillar och har lätt för att samarbeta med andra. Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Det finns goda möjlighetera till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.

Ordinarie domare anställs med fullmakt.



Om Luleå tingsrätt

Luleå tingsrätt finns i moderna och funktionella lokaler i centrala Luleå och har även ett tingsställe i Piteå. Luleå kommun har cirka 77 000 invånare och är en stad och region som växer, med vacker skärgård, spännande kultur, livlig handel och mycket sport. Här finns storstadens puls och småstadens livskvalitet. Det finns goda kommunikationer till Stockholm och övriga delar av Sverige och för resor utomlands. Mer om Luleå finns att läsa på www.lulea.se .



Övriga upplysningar

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Ansök via epost till:

domarnamnden@dom.se

Ansökningsblankett, kravprofil m.m.


OBS! Ansökningstiden har förlängts.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde den 1 september 2019 eller enligt överenskommelse.
Sysselsättningsgrad: 100%

Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-02-24
Arbetsgivarens referensnummer: 6-2019
Ansök här

Kontakt

Erik Graeske, lagman
070-226 97 10

Benny Wernqvist, rådman
0920-29 55 11

Christian Stamblewski, rådman, Saco-S Domstol
0920-29 55 01


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Domarnämnden
Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare och hyresråd.