JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

IT- och säkerhetschef

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en IT-och säkerhetschef med uppdrag att leda och utveckla enheten för IT, service och säkerhet.

Enheten är en stödfunktion till den dömande verksamheten och ansvarar för IT och teknik, säkerhet, intern service, fastighetsfrågor och vaktmästeri.

Du har personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens medarbetare som består av två IT-medarbetare, och fyra expeditionsvakter (varav tre också är ordningsvakter). Du leder även arbetet för utsedda driftansvariga på de dömande avdelningarna.

Du ansvarar för och samordnar säkerhetsarbetet på domstolen. I ansvarsområdet ingår bl.a. att incidentrapportera, att integrera säkerhetsarbetet i domstolens systematiska arbetsmiljöarbete och att upprätthålla goda interna och externa kontakter i säkerhetsfrågor. Du ansvarar även för domstolens fastighetsfrågor vilket bland annat innebär kontakter med fastighetsägare.

I ditt ansvar ingår även domstolens expedition dit parter och allmänheten vänder sig med frågor om mål och muntliga förhandlingar. Expeditionen är domstolens ansikte utåt och du ansvarar för att våra besökare blir väl bemötta och är trygga i domstolens lokaler. Expeditionen ger också praktisk intern service, t.ex. när det gäller postdistribution, vaktmästeri och hjälp till avdelningarna vid olika evenemang.

Du har även ett övergripande ansvar för IT-och teknikfrågor på domstolen. Tillsammans med övrig IT-personal driver du arbetet framåt, strategiskt och operativt. Det pågår ett aktivt arbete på domstolen med att öka den digitala hanteringen och domstolens målsättning är att det mesta av målarbetet på sikt ska kunna utföras med användarvänlig digital teknik.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Utbildning eller examen från yrkeshögskola inom säkerhetsområdet eller förvärvad yrkeserfarenhet inom området som kan bedömas likvärdig. Vi ser det som meriterande om du har vidareutbildning inom IT-området. Det är också meriterande om du har ett giltigt ordningsvaktsförordnande.
  • Chefserfarenhet med personalansvar inom säkerhetsområdet
  • Erfarenhet från domstol av strategiskt och operativt säkerhetsarbete och servicearbete
  • Övergripande kunskap och förståelse för IT-frågor (ej krav på operativ erfarenhet)
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Som person har du hög personlig integritet och ett mycket gott omdöme. Du har en mycket god självkännedom och du är intresserad av att reflektera över ditt eget ledarskap. Du tycker om att utföra arbetsuppgifter som kräver att du agerar snabbt och därför har du lätt att hantera omprioriteringar och att finna lösningar.

I din roll som ledare är du beslutsför, drivande och har lätt för att delegera. Du är lyhörd, tydlig och en god kommunikatör. Ditt ledarskap präglas av tillit till dina medarbetares förmåga att bidra till och utveckla verksamheten. Genom engagemang och delaktighet skapar du resultat tillsammans med dina medarbetare. Du förstår värdet av att prestigelöst ge och ta återkoppling.

Din personliga lämplighet för arbetet är avgörande.

Övriga anställningsvillkor

Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1
Lön: Månadslön. Förvaltningsrätten tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-12-16
Arbetsgivarens referensnummer: AD 2018/1056
Ansök här

Kontakt

Anna Hjort Ööpik, Administrativ direktör
031-732 71 27

Lena Schreiber, (SACO-S), Föredragande jurist
031-732 71 65

Jenny Reuterberg, (ST), Domstolshandläggare
031-732 72 83


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Förvaltningsrätten i Göteborg
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med drygt 360 medarbetare. Målet för vår verksamhet är att ge medborgare och parter en rättvis prövning och vårt uppdrag är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter effektivt och med hög kvalitet. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar. Vill du bli en av oss och arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Trivs du i en föränderlig miljö med en värdegrund som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och delta aktivt i förvaltningsrättens fortgående kvalitets- och utvecklingsarbete? Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet och vi prioriterar hälso- och friskvårdsfrågor. Domstolen har sex dömande avdelningar där var och en av dessa har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. På varje dömande avdelning finns ett målkansli. Domstolen har också en administrativ avdelning som består av det administrativa kansliet, enheten för registratur och arkiv samt enheten för IT, service och säkerhet.