JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en eller flera rådmän

Arbetsuppgifter

Som rådman hos oss arbetar du med de flesta måltyper som förekommer vid en allmän förvaltningsdomstol. Arbetet är stimulerande, utvecklande och ställer krav på självständighet och personlig mognad. Domstolen är en modern arbetsplats där vi arbetar i team. Alla tar ett gemensamt ansvar för att arbetet utförs på ett effektivt och rättssäkert sätt. Vi har länge arbetat med att renodla domarrollen och beredning av mål sker huvudsakligen i en beredningsorganisation med långtgående delegation och där många är specialister. Domstolen visar goda resultat när det gäller balanser och avgjorda mål. Utöver arbetsuppgifterna inom den dömande verksamheten förväntas du vara delaktig i arbetet med att utveckla och förbättra verksamheten. Du har även utbildningsansvar för notarier och jurister i domarutbildningen.


Kvalifikationer

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Det innebär bl.a. att juridisk skicklighet och erfarenhet är viktiga bedömningsgrunder. Det ställs också höga krav på omdöme, samarbetsförmåga, arbetsförmåga och självständighet. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Du som söker ska ha vilja och förmåga att bidra till att hela förvaltningsrättens verksamhet uppfyller högt ställda krav på kvalitet, snabbhet och god service till medborgarna. Du ska också ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och kunna medverka till trivsel på arbetsplatsen.

Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Ordinarie domare anställs med fullmakt
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse

Antal platser: En eller flera
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-04-29
Arbetsgivarens referensnummer: 112-2017

Ansök via epost till:
domarnamnden@dom.se

Kontakt

Marie-Jeanette Axelius Friberg
Lagman
054-14 85 01
marie-jeanette.axeliusfriberg@dom.se

Nicklas Andersson
HR-generalist/Stab
054-14 84 61
nicklas.andersson@dom.se


Övrigt

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Till bemannings- rekrkyteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Läs mer »

Om Förvaltningsrätten i Karlstad

Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt. Förvaltningsrätten har ca 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, såsom socialförsäkrings- och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål. Domstolen håller muntliga förhandlingar även på de psykiatriska klinikerna i bl.a. Örebro och Kristinehamn. Verksamheten vid förvaltningsrätten är organiserad i tre enheter, en dömande, en beredande och en kanslienhet. Domstolen får därutöver stöttning av den administrativa enheten, som är gemensam med Värmlands tingsrätt. Förvaltningsrätten arbetar ständigt med att utveckla verksamheten, för närvarande arbetar vi bland annat med inriktning mot mångfald och har varit en av pilotdomstolarna för jämställdhetsintegrering inom Sveriges Domstolar.