JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Administrativ direktör

Arbetsbeskrivning

Som administrativ direktör är du chef för hovrättens administrativa avdelning
med cirka 20 anställda. Du leder avdelningen genom tre rapporterande
enhetschefer samt har utöver detta direkt personalansvar för ytterligare fyra
medarbetare. Inom den administrativa avdelningen hanteras frågor som rör
personal, ekonomi, säkerhet, IT, registratur, arkiv, bibliotek, vaktmästeri med
ordningsvakter och lokaler.

Utöver att leda den administrativa avdelningen är det ditt ansvar att biträda
domstolschefen i arbetet med ledningen av hovrätten. Du är direkt underställd
domstolschefen och ingår i hovrättens ledningsgrupp.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av planering och utveckling av hovrättens
verksamhet, budget- och bemanningsfrågor. Vidare har du ansvar för det
löpande arbetet med intern styrning och kontroll, utveckling av styrdokument,
samverkansarbete, säkerhets-, beredskaps- och krishanteringsfrågor. Du deltar
också i mötes- och representationssammanhang.

Hovrätten vill arbeta aktivt med verksamhetsutveckling och som administrativ
direktör har du en central roll i detta arbete.

Kvalifikationer

Hovrätten söker dig som är jurist med domarutbildning. Du ska ha en god
administrativ förmåga med intresse för administrativa och ekonomiska frågor.
Du ska också kunna samordna och driva utvecklingsarbete. Du ska ha goda
ledarskapsegenskaper och erfarenhet från arbetsledning är meriterande.

För att lyckas i rollen som administrativ direktör måste du vara strukturerad,
självgående och ha förmåga att komma till avslut. Samtidigt behöver du vara
innovativ och utvecklingsorienterad. Du måste kunna delegera, prioritera och
skapa en arbetsmiljö där medarbetarna känner engagemang och delaktighet.
Dessutom bör du kunna skapa goda förutsättningar för ett bra samarbete med
medarbetare på hovrätten. Det är viktigt att du är rak och tydlig i din
kommunikation.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1

Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-08-20
Arbetsgivarens referensnummer: 2019/0091
Ansök här

Kontakt

Anders Hagsgård, hovrättspresident
0705-732 260

Christina Fleur, JUSEK
031-701 22 75

Celeste Pérez Rodríguez, ST
031-701 23 82


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Hovrätten för Västra Sverige
Hovrätten för Västra Sverige är näst störst av landets sex hovrätter. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål och ärenden som överklagas från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen är organiserad på fyra dömande och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar ca 120 personer.